BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Rabu, 2 September 2009

PUNCA PERASAAN MALU

Dua gugusan rangsangan kerap menjadi punca meletuskan rasa malu:

1. Gugusan pertama merupakan situasi baru, latar yang kurang biasa, ketika berada di kalangan orang yang tidak dikenali, dan ketika kali pertama bertemu dengan seseorang, terutama jika seseorang merasakan dirinya mendapat perhatian (Johnson, 2001).

2. Gugusan kedua adalah ketika seseorang dinilai seperti ketika sedang bercakap di khalayak, berpidato, ditemu ramah, ditemu duga, ketika mengambil peperiksaan lisan, dan berinteraksi dengan orang-orang yang dihormati, berwibawa dan pakar-pakar (Crozier & Garbert-Jones, 1996), serta ketika bertembung dengan orang berlainan jantina sama ada secara berduaan atau dalam kumpulan (Carducci, 2000).

Sedikit perasaan malu adalah normal ketika terserempak dengan ekspektasi sosial yang baru atau kurang jelas. Ia membawa kesan positif kepada individu dan memelihara keutuhan hidup berkumpulan. Contohnya, si malu yang tercampak dalam situasi sosial tertentu akan berpeluh dan meloya (Carducci, 2000) dan dia perlu mengundur diri seketika untuk reda. Tentunya dia akan dapat menghadapi peristiwa tersebut dengan lebih tenang nanti (Brophy, 1996).

Si malu mempunyai satu kombinasi kesedaran-kendiri yang melampau, waspada kepada benda baru atau pelik dan menyangka orang lain berfikir tentang dirinya (Johnson, 2001). Berbagai-bagai perasaan bercampur aduk ketika seseorang mengalami malu. Ini termasuklah perasaan takut, berminat, tertekan dan nyaman. Seiring dengan perasaan ini, terdapat peningkatan degupan jantung dan tekanan darah. Tanda luaran perasan malu ialah tenungan mata yang menyimpang ke samping serta terjurus ke lantai dan anggota menjadi tegang serta lidah menjadi kelu.

0 ulasan: