BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 3 September 2009

Fakta Tentang MALU!!

Takrif Malu Mengikut Psikologi

Emosi malu bukan kewaspadaan (wariness). Seorang bayi yang waspada terhadap orang yang tidak dikenali tidak mendekat-mengelak (approach-avoidance) yang merupakan sifat malu. Emosi malu bukan penyisihan sosial (social disengagement). Contohnya, sebilangan kanak-kanak lebih suka bermain sendirian, walaupun mereka tidak mengalami tekanan perasaan malu yang sebenar (Hyson & van Trieste, 1987).

Emosi malu bukan fobia sosial. Si fobia sosial membesar-besarkan ketakutan mendapat keaiban di khalayak atau disingkir orang dan tidak berkuasa untuk berbuat apa-apa. Mereka mengelak sepenuhnya pertemuan dengan orang baru dan mengalami gangguan psikologi yang menjadikan mereka sebagai pertapa dan mencacatkan pergaulan, mendukacita dan mengganggu kehidupannya (Cottle, 1999). Malu – walaupun amat teruk – bukanlah gangguan psikologi (Wagner, 1998).
Emosi malu bukanlah perasaan rendah harga-kendiri. Pemalu amat pasti tentang kebolehan masing-masing di luar situasi sosial yang mereka sendiri tidak terasa malu. Malu juga bukan introvert kerana tidak seperti si introvert, si malu mahu berinteraksi dengan orang-orang lain, tetapi mereka tidak berbuat demikian kerana berasa gusar (Carolyn, 2000; Kamath & Kanekar, 1993).

0 ulasan: