BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 6 September 2009

Tips Atasi MALU..

Ketergesaan dalam semua perkara yang bergerak pantas seringkali membuatkan kita kehilangan masa untuk diri, malu untuk menjadi diri sendiri tetapi lebih senang membiarkan diri mengikut perjalanan arus sekeliling. Berikut 9 keadaan yang dapat mengarahkan kita kembali ke diri sendiri dan berani menghadapi hari mendatang.Janganla malu menjadi diri sendiri,teruskan melangkah walau bagaimana sekalipun cara anda..

1. Hadir
Hiduplah untuk saat ini. Masa lalu telah berlalu. Anda tak akan dapat kembali dan mengulang masa-masa itu lagi. Kehidupan ini adalah apa yang sedang anda jalani saat ini, tak peduli apapun yang telah terjadi. Itu semua nyata dan sempurna. Jangan tengok ke belakang ataupun terlalu memikirkan apa yang akan terjadi di masa mendatang. Fikiran kita selalu menciptakan berbagai percakapan yang mengembangkan rasa takut dan membuat kita berusaha menyelamatkan diri. Katakan pada fikiran anda yang sibuk berbicara itu: "Setiap hari, kita semua harus selalu membuat pilihan dan aku lah yang paling tahu bagaimana membuat hari yang aku jalani ini menjadi indah belaka"

2. Bersatu Dengan Alam
Duduklah di kawasan rumput atau di bawah sebuah pohon. Rasakan putaran bumi, keagungan angkasa raya, dinginnya udara yang menerpa wajah anda, atau kehangatan sinar matahari pagi yang diciptakan Ilahi ini. Tersenyumlah pada langit yang luas, ucapkan salam pada lebah yang berterbangan dan keadaan berddekatan dengan alam itu dapat membawa kesedaran betapa anda sebahagian dari alam ciptaan Allah yang maha luas ini. Jadi,kenapa harus anda malu menjadi diri sendiri??

3. Berolahraga
Berolahraga secara teratur akan memberi perbezaan pada fikiran yang terus berkecamuk, membantu memperlancarkan peredaran darah, membersihkan racun dari tubuh badan, dan memberi anda tenaga serta banyak keuntungan lain. Pilihlah aktiviti yang memberi anda kesenangan dan gembira. Lakukannya tanpa memikirkan apa yang orang lain katakan pada anda kerana ANDA adalah ANDA..

4. Spiritual
Kenali dan sedarlah anda adalah insan yang mempunyai peribadi penting dan unik. Lakukan meditasi, atau duduk tenang di kesunyian, dan nikmati saat-saat itu. Baca buku-buku keagamaan atau panduan keperibadian yang membawa pesanan dan motivasi positif serta membuat anda merasa kuat. Jangan lupa bersyukur atas kesihatan yang anda miliki, harta benda, orang-orang yang mencintai dan anda cintai, teman-teman yang mengelilingi Anda, serta kebahagiaan dan kegembiraan yang melingkupi hidup anda. Dengan segala kelebihan dan kekuatan yang dikurniakan untuk anda, mengapa anda malu dan takut menjadi diri sendiri?

5. Memaafkan
Saatnya untuk melepaskan kemaafan. Maafkan seluruh bahagian diri anda atas segala kekurangan dan ketidaksempurnaan. Maafkan diri anda untuk semua kesalahan yang pernah anda buat di masa lalu, maafkan ketakutan masa kecil anda dan maafkan emosi dan kemarahan masa remaja anda. Maafkan kesalahan orang tua anda, saudara kandung, saudara-mara dan orang-orang di masa lalu. Lepaskan semua dendam di hati anda. Percayalah memaafkan membawa kedamaian dalam jiwa dan anda kemudiaannya berani menjadi diri sendiri tanpa rasa malu.

6. Bersenang-Senang
Beri kesempatan pada diri anda untuk merasa rileks dan memanjakan diri. Baca buku yang menyenangkan. Keluarkan wang sesekali untuk membeli benda yang paling anda inginkan. Lakukan kesenangan hanya untuk diri sendiri. Biarkan apa tanggapan orang lain kerana anda tahu siapa anda yang sebenarnya.

7. Buang Penilaian
Berhentilah menilai dan menyalahkan. Jangan melontarkan kritikan pada orang lain ataupun diri sendiri. Ucapkan kata-kata yang memberi dorongan pada diri dan semua orang yang anda jumpai. Terima orang lain apa adanya, lengkap dengan segala perbezaan yang mereka miliki. Percayalah,orang lain akan menerima anda seadanya jua.

8. Bantu Orang Lain
Hulurkan tangan pada teman yang memerlukan. Tawarkan bantuan tanpa syarat pada orang lain. Jadilah pendengar yang baik dan benar-benar mendengar apa yang dikatakan orang lain. Carilah cara untuk membantu orang lain mengurangkan beban hidup dengan mendengarkan keluh kesah mereka.

9. Cinta
Cintai diri anda dan gunakan kata-kata positif untuk memberi dorongan. Puji orang lain dengan tulus dan buat mereka tersenyum. Bicaralah dengan penuh kasih dan ketulusan dari dasar hati.
Dengan mencintai diri anda,anda akan berani menghadapi hari mendatang dan menerima walau apa jua keadaan diri anda.

Selamat mencuba!jadilah diri sendiri tanpa rasa malu...^-^

0 ulasan: