BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Ahad, 6 September 2009

Kenapa Perlu Malu??


Rasa malu bagi seseorang merupakan daya kekuatan yang mendorongnya menjauhi segala perilaku tidak patut dilakukan olehnya. Orang yang memiliki watak malu adalah orang yang cepat mengelakkan diri daripada segala bentuk kejahatan. Sebaliknya, yang tidak memiliki rasa malu bererti dia tetap tenang walaupun melakukan kejahatan.

Islam menilai, watak malu itu sebagai sebahagian dari iman. Dengan demikian, orang yang tidak mempunyai rasa malu adalah orang yang hilang imannya. Orang hidup bermasyarakat sudah tentu harus mendengarkan apa kata masyarakat tentang dirinya. Para ulama ada yang menyatakan bahawa orang yang hilang perasaan malunya adalah daripada golongan orang yang sudah terbiasa berbuat kemungkaran dan kemaksiatan dalam segala jenis dan bentuknya.

Rasulullah bersabda: ”Sesungguhnya yang dapat diambil sebagai pelajaran dari para nabi terdahulu ialah, apabila kamu sudah tidak mempunyai perasaan malu maka berbuatlah semaumu;” riwayat Imam Bukhari dan Muslim.

Berdasar riwayat Ibnu Umar, Rasulullah turut bersabda: ”Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia dan Maha Agung, bila berkehendak menjatuhkan seseorang maka Allah cabut dari orang itu rasa malunya. Ia hanya akan menerima kesusahan (ramai orang yang marah kepadanya)

Melalui ungkapan kemarahan itu, hilang pulalah kepercayaan orang kepadanya. Bila kepercayaan kepadanya sudah hilang maka ia akan jadi orang yang khianat. Dengan menjadi khianat maka dicabutlah kerahmatan dari dirinya. Bila rahmat dicabut darinya maka jadilah ia orang yang dikutuk dan dilaknati orang banyak.

0 ulasan: